Az FIA jóváhagyta a jövő évi szabályváltoztatásokat. Ezek rövid összefoglalója a következő:
Motorok: Anyagi okoból korlátozni fogják a versenyben használható motorok számát. A pontos számot valamelyik következő ülésen tisztázzák majd.
A szuper-rally befejeződik: 2007. január elsejétől megszűnik a szuper rally szabály. Helyette egy úgynevezett bónuszpont rendszer lép majd életbe, ahol minden nap nyerteseit külön díjazzák, az első helyezett 3., a második 2., a harmadik pedig 1. pontot kap.
Tesztelés: A kiemelt prioritású versenyzők ezentúl, csak azzal a csapattal tesztelhetnek, amelyikkel szerződésük van. A tesztelési napok számát tovább korlátozzák.
Összekötő szakaszok: Ezentúl tilos lesz az összekötő szakaszok teljesítése olyan autóval, amelyiknek négynél kevesebb kereke van.
Gumik: 2008-tól egyetlen gumigyártó lesz csak a WRC-ben, és tilos lesz használni a mousse-systemet a gumikban.
S2000: Jóváhagyták, hogy az S2000-es autók a PWRC-ben indulhassak és, ott szerezzenek pontokat is.
Most pedig próbáljuk megfejteni, mit jelenthetnek ezek a látszólag egyszerű szabályok...
Motorok: Míg közzé nem teszik a szabály végleges változatát, addig erről semmi bővebbet nem mondhatunk. A szabály célja teljesen egyszerű: anyagi okok.
Szuper rally: A végelszámoláskor csak azt a versenyzőt értékelik, aki teljesítette az összes gyorsaságit. A szuper-rally nem volt igazságos, de a fő célja nem is az igazságosság volt, hanem a nézők szórakoztatása, a szpozrorok kiszolgálása és a médiértéke. Az új szabály szerint egy pilóta maximum 19 pontot szerezhet: 3x3-at a megnyert napokért, plusz 10-et a megnyert versenyért. Ez a rendszer minden bizonnyal az élmezőnynek fog kedvezni. Ha valaki kiesne, mondjuk az első nap kezdetén, nem sok értelme lenne a folytatásnak, hogy pl. a 8. helyért harcoljon, és ezzel 1. pontot szerezhessen. Ha viszont extra pontokat még szerezhetne, akkor van értelme az indulásnak. Ezzel befejeződnek a versenyen belüli tesztelések, a vasárnapi biztos célbaérés és hasonlók. Tehát ez mindenképp érdekes azoknak a csapatoknak és pilótáknak, akiknek van esélyük az extra pontszerzésre. De mi történik a többiekkel? Mondjuk a hatodik helytől lejjebb már teoretikus esélye sincs a versenyzőnek, hogy bónuszpontokért autózzon, és a versenyben is csak minimális pontot gyűjthet. Miért is indulna újra? Csak abban bízhat, hogy az élvonalból sokan kiesnek, méghozzá úgy, hogy nem tudják a versenyt a folytatni. Ez a rendszer sem a legigazságossabb, de a szuper rallytól mindeképpen jobb.
Tesztelés: Ezt a szabályt leginkább úgy lehetne a gyakorlatban használni, hogy például Sebastien Loeb nem tesztelhetné a Citroen C4-et, mert érvényes szerződése a Kronosszal van. Ez minden, nagyobb értéke valószínűleg nem lesz. A tesztlehetőségek korlátozása csak a gyári csapatokat fogja érinteni, mert a magáncsapatoknak így sem volt elég anyagi lehetősége a tesztekre.
Összekötők: Ezek teljesítése idáig is csak a helyi rendőrök nagyvonalúságán múlott. Mindenki elvállalta, valakinek sikerült, valakinek nem. Ha el akarnánk viccelni a szabályt, akár úgy is értelmezhetnénk, hogy újabb lépés Loeb ellen, aki tavaly Mexicoban, idén pedig Görögországban is három keréken ért be a szervizbe. Sajnos azt idáig nem tisztázták, mit értenek keréken. Ha valaki felnin ér be, abroncs nélkül, akkor mi történik?
Gumik: Előreláthatóan a BF Goodrich/Michelin lesz a WRC hivatalos gumigyártója. Ez eddig egyértelmű. De mi történik a mousse system megszüntetésével? Hatalmas problémák elé állítják a pilótákat ezzel a szabállyal. Gondoljunk csak vissza az idei Akropoliszra, ahol majd minden gyors után 2-3 defekttel értek be. Ennyi pótkerék még véletlenül sem férne be az autóba. A gyártó valószínűleg megpróbálja megoldani valahogy, hogy erősebb keverékeket állítson elő, de a pilótáknak nagyon kell majd vigyázniuk a gumikra. Ez úgy érhető el, hogy nem fogják vágni a kanyarokat, a veszélyes részeken pedig lassabbak lesznek. Mindez a látvány kárára megy. Viszont életbe lép a taktika is, mi a jobb: gyorsnak lenni, és elvállalni egy defekttel járó esetleges kiesést, vagy lassan és biztosan célba autózni? Mindkettőnek lehet értelme. A csapatoknak biztos nem jó ez a rendszer, de a nézőknél jó lehet, hogy szorosabb versenyt látnak, esetleg tanúi lehetnek egy kerékcserének benn a gyors kellős közepén... Nem utolsó sorban pedig a gyengébbeknek is lehet esélyük egy jó helyezésre. Meglátjuk, mit jelenthet ez a szabály a gyakorlatban, első látásra úgy tűnik, hogy jó lesz. Idáig mindenki ezer százalékig bízott a mousse systemben.
S2000: Végre élesben is meglátjuk, mennyire lesz versenyképes ez az új kategória. Mindenképp pozitív változás.
Az FIA jóváhagyta a jövő évi versenynaptárat is, ami a várakozással ellentétben megint hagyományos típusú lett. Nem valósult tehát meg a Rally VB téli és nyári szezonra történő elosztása. Az idei naptárhoz képest kiesett a Törökország, Ciprus és Ausztrália, helyükre a régi-új Portugália, valamint a teljesen újonc Norvégia és Írország került.
A jövő évi naptár a következő: 19.01.-21.01. Rally Monte Carlo 09.02.-11.02. Svéd rally 16.02.-18.02. Norvég rally 09.03.-11.03. Mexico rally 30.03.-01.04. Portugál rally 04.05.-06.05. Argentin rally 18.05.-20.05. Szardínia rally 01.06.-03.06. Görög rally 03.08.-05.08. Finn rally 17.08.-19.08. Német rally 31.08.-02.09. Új-Zéland rally 05.10.-07.10. Korzika rally 12.10.-14.10. Spanyol rally 26.10.-28.10. Japán rally 16.11.-18.11. Ír rally 30.11.-02.12. Brit rally
Forrás:
|